AD Carry - poradnik
Kim jest AD Carry, co robi i jaką ma rolę w drużynie?
AD Carry jest bohaterem, który używa autoatacku w połączeniu z umiejętnościami aby wycisnąć maksymalne obrażenia. Postacie tego typu są królami późnej fazy gry (late game). Im dłużej trwa gra, tym silniejszy staje się AD Carry. Powodem jest specjalna umiejętność z przelicznikiem 1.0 AD, którą można używać do 2,5 raza na sekundę! Całkowite AD (attack damage – siła ataku) x całkowite AS (attack speed – szybkość ataku) daję nam wartość obrażeń zadawanych na sekundę. Oczywiście nie możemy zapomnieć o szansie zadania obrażeń krytycznych i penetracji zbroi (na przykład w takich przedmiotach takich jak Black Cleaver czy Brutalizer, chociaż najbardziej uniwersalnym przedmiotem na penetracje jest Last Whisper).
Jeżeli powiedzielibyśmy, że AD Carry są równi AP Carry, to oznaczałoby, że szybkość ataku jest równa redukcji czasu odnowy umiejętności, a szansa na kryta, szansie na kryta danej umiejętności, ale taka szansa oczywiście nie istnieje. To dlatego bohaterowie opierający się na AD zazwyczaj budują się pod krytyczne uderzenia, co daje im przewagę nad casterami, jeśli chodzi o obrażenia zadawane pojedynczemu celowi. To nie jest jednak reguła, dla przykładu mamy Kog'mawa, który zastępuje szanse na uderzenie krytyczne obrażeniami magicznymi z Wit’s Enda czy Madredów (jeżeli buduję się pod on-hity + jego umiejętność W).
Pewnie zorientowałeś się już, że Tiamat nie jest dobrym przedmiotem dla AD Carry. Nasza postać ma skupiać się na zadawaniu jak największych obrażeń jednemu celowi, obrażenia obszarowe jakie daję nam Tiamat są nieopłacalne, chociażby z tego powodu, że przeciwnicy rzadko kiedy stoją ciasno w potyczkach. Do tego kupno Tiamatu sprawia, że osiągniemy nasz docelowy item build później, co bezpośrednio przełoży się naszą przydatność dla drużyny.
Podsumowując: AD Carry są mistrzami zadawania obrażeń pojedynczemu celowi kosztem droższych przedmiotów.
Jeżeli powiedzielibyśmy, że AD Carry są równi AP Carry, to oznaczałoby, że szybkość ataku jest równa redukcji czasu odnowy umiejętności, a szansa na kryta, szansie na kryta danej umiejętności, ale taka szansa oczywiście nie istnieje. To dlatego bohaterowie opierający się na AD zazwyczaj budują się pod krytyczne uderzenia, co daje im przewagę nad casterami, jeśli chodzi o obrażenia zadawane pojedynczemu celowi. To nie jest jednak reguła, dla przykładu mamy Kog'mawa, który zastępuje szanse na uderzenie krytyczne obrażeniami magicznymi z Wit’s Enda czy Madredów (jeżeli buduję się pod on-hity + jego umiejętność W).
Pewnie zorientowałeś się już, że Tiamat nie jest dobrym przedmiotem dla AD Carry. Nasza postać ma skupiać się na zadawaniu jak największych obrażeń jednemu celowi, obrażenia obszarowe jakie daję nam Tiamat są nieopłacalne, chociażby z tego powodu, że przeciwnicy rzadko kiedy stoją ciasno w potyczkach. Do tego kupno Tiamatu sprawia, że osiągniemy nasz docelowy item build później, co bezpośrednio przełoży się naszą przydatność dla drużyny.
Podsumowując: AD Carry są mistrzami zadawania obrażeń pojedynczemu celowi kosztem droższych przedmiotów.
Twoje zadania:
1. Farma
Jest ważna dla każdego bohatera, oprócz supportów, jednak to dla AD Carry jest ona wyjątkowo ważna, ponieważ jest to jedyny sposób na określenie jak daleko zaszedłeś w grze jako AD Carry. Przybyłeś na bot lane aby farmić, i musisz stać się w tym bezbłędny. Naucz się animacji twojego bohatera, podstawowych obrażeń jakie zadajesz na starcie, ile umiejętności możesz użyć, zanim wyczerpie ci się mana. Są to rzeczy, które musisz znać na pamięć. Po prostu przegrasz, jeśli nie będziesz dobry w last-hittowaniu.
2.Pozycjonowanie/Priorytet celów
To jest druga najważniejsza rzecz. Jeśli nie wiesz jak się ustawić/kogo atakować, jesteś po prostu nieprzydatny dla drużyny. Oba te aspekty są niesamowicie łatwe w teorii i niesamowicie trudne do perfekcyjnego opanowania w grze. AD Carry nie są nikim wyjątkowym w teamfightach, często musisz poświęcić swoje własne bezpieczeństwo aby położyć nacisk na wroga , zresztą jak większość postaci, które skupiają się na zadawaniu obrażeń. Wkrótce zdasz sobie sprawę (jeśli jeszcze sobie nie zdałeś), że to jest to, co odróżnia dobrych graczy od tych gorszych, nieważne jaką rolę pełnią. Widzisz supporta, który chętnie wchodzi w obszar twojego zasięgu w każdej walce, nawet wtedy, gdy mógłby stać troszkę dalej? Jeśli nie przestanie tego robić, zapewne zginie po 3 autoatackach i sprawi, że jego drużyna przegra. Stałą trudnością w teamfightach jest znalezienie miejsca/kąta z którego możesz bezpiecznie razić przeciwną drużynę. Czasami oznacza to atakowanie ich tanka, czasami oznacza to użycie ulti przez ścianę, a czasami oznacza to odciąganie przeciwnika, którego największym marzeniem jest wyeliminować właśnie ciebie, jak najdalej od środka walki aby twoja drużyna mogła spokojnie robić to co do nich należy.
Generalnie myślę właśnie w ten sposób. Im cel jest cenniejszy dla przeciwnika, tym jesteś narażony na większe niebezpieczeństwo podczas próby jego eliminacji. Moment inicjacji przez tanka to najlepszy czas na skupieniu się na ataku najgroźniejszych przeciwników. Trzymaj się z tyłu i nie daj się trafić żadnym stunem czy innego rodzaju crowd controlem. Dobra inicjacja jest kluczowym aspektem gry, ponieważ to ona często przechyla szalę zwycięstwa. Tank, który dostał się w zasięg flasha od ciebie może sprawić, że przegrasz teamfight, a nawet grę.
3.Właściwe zadania
Jedną ważną rzeczą podczas grania jako AD Carry jest uświadomienie sobie, że jesteś po prostu mobilną jednostką oblężniczą. Musisz myśleć jak superminion, tak właśnie – superminion. Kiedy grasz jako Caitlyn, powinieneś zniszczyć wieże przeciwnika w 10, 15 minucie. Kiedy jesteś Tristaną, wmów sobie, że musisz mieć 100 farmy przed 13 minutą bo w przeciwnie razie będziesz odstawał od reszty.
Jeżeli wieża przeciwnika na midzie po 20 minucie jeszcze stoi, musisz powiedzieć swojej drużynie abyście zebrali się na midzie i przeprowadzili atak. Wieże mogą nie wydawać się aż tak ważne, ale jeżeli zewnętrzne wieże dalej stoją po 30 minutach, może to doprowadzić do przegranej. Twoim zadaniem jest wygranie swojego lane, zniszczenie wieży, a potem dalej farmić i pchać linię lub starać się zniszczyć kolejne wieże. To samo tyczy się smoka, szczególnie jeśli zbudowałeś Wriggle's Lantern. Nie siedź bezczynnie, mów swojej drużynie, że jest świetna okazja do zrobienia tego, czy tego. Ile razy twój sojusznik z mid lane pingował, abyś przyszedł na jego lane i zniszczyli wspólnie wieże? W momencie zniszczenia wieży, możesz zacząć odwiedzać inne lane’y i spróbować grać dużo bardziej agresywnie, prowokować teamfighty, zrobić barona czy smoka, albo pushować inne towery.
1. Farma
Jest ważna dla każdego bohatera, oprócz supportów, jednak to dla AD Carry jest ona wyjątkowo ważna, ponieważ jest to jedyny sposób na określenie jak daleko zaszedłeś w grze jako AD Carry. Przybyłeś na bot lane aby farmić, i musisz stać się w tym bezbłędny. Naucz się animacji twojego bohatera, podstawowych obrażeń jakie zadajesz na starcie, ile umiejętności możesz użyć, zanim wyczerpie ci się mana. Są to rzeczy, które musisz znać na pamięć. Po prostu przegrasz, jeśli nie będziesz dobry w last-hittowaniu.
2.Pozycjonowanie/Priorytet celów
To jest druga najważniejsza rzecz. Jeśli nie wiesz jak się ustawić/kogo atakować, jesteś po prostu nieprzydatny dla drużyny. Oba te aspekty są niesamowicie łatwe w teorii i niesamowicie trudne do perfekcyjnego opanowania w grze. AD Carry nie są nikim wyjątkowym w teamfightach, często musisz poświęcić swoje własne bezpieczeństwo aby położyć nacisk na wroga , zresztą jak większość postaci, które skupiają się na zadawaniu obrażeń. Wkrótce zdasz sobie sprawę (jeśli jeszcze sobie nie zdałeś), że to jest to, co odróżnia dobrych graczy od tych gorszych, nieważne jaką rolę pełnią. Widzisz supporta, który chętnie wchodzi w obszar twojego zasięgu w każdej walce, nawet wtedy, gdy mógłby stać troszkę dalej? Jeśli nie przestanie tego robić, zapewne zginie po 3 autoatackach i sprawi, że jego drużyna przegra. Stałą trudnością w teamfightach jest znalezienie miejsca/kąta z którego możesz bezpiecznie razić przeciwną drużynę. Czasami oznacza to atakowanie ich tanka, czasami oznacza to użycie ulti przez ścianę, a czasami oznacza to odciąganie przeciwnika, którego największym marzeniem jest wyeliminować właśnie ciebie, jak najdalej od środka walki aby twoja drużyna mogła spokojnie robić to co do nich należy.
Generalnie myślę właśnie w ten sposób. Im cel jest cenniejszy dla przeciwnika, tym jesteś narażony na większe niebezpieczeństwo podczas próby jego eliminacji. Moment inicjacji przez tanka to najlepszy czas na skupieniu się na ataku najgroźniejszych przeciwników. Trzymaj się z tyłu i nie daj się trafić żadnym stunem czy innego rodzaju crowd controlem. Dobra inicjacja jest kluczowym aspektem gry, ponieważ to ona często przechyla szalę zwycięstwa. Tank, który dostał się w zasięg flasha od ciebie może sprawić, że przegrasz teamfight, a nawet grę.
3.Właściwe zadania
Jedną ważną rzeczą podczas grania jako AD Carry jest uświadomienie sobie, że jesteś po prostu mobilną jednostką oblężniczą. Musisz myśleć jak superminion, tak właśnie – superminion. Kiedy grasz jako Caitlyn, powinieneś zniszczyć wieże przeciwnika w 10, 15 minucie. Kiedy jesteś Tristaną, wmów sobie, że musisz mieć 100 farmy przed 13 minutą bo w przeciwnie razie będziesz odstawał od reszty.
Jeżeli wieża przeciwnika na midzie po 20 minucie jeszcze stoi, musisz powiedzieć swojej drużynie abyście zebrali się na midzie i przeprowadzili atak. Wieże mogą nie wydawać się aż tak ważne, ale jeżeli zewnętrzne wieże dalej stoją po 30 minutach, może to doprowadzić do przegranej. Twoim zadaniem jest wygranie swojego lane, zniszczenie wieży, a potem dalej farmić i pchać linię lub starać się zniszczyć kolejne wieże. To samo tyczy się smoka, szczególnie jeśli zbudowałeś Wriggle's Lantern. Nie siedź bezczynnie, mów swojej drużynie, że jest świetna okazja do zrobienia tego, czy tego. Ile razy twój sojusznik z mid lane pingował, abyś przyszedł na jego lane i zniszczyli wspólnie wieże? W momencie zniszczenia wieży, możesz zacząć odwiedzać inne lane’y i spróbować grać dużo bardziej agresywnie, prowokować teamfighty, zrobić barona czy smoka, albo pushować inne towery.
Fazy w grze:
Wczesna faza gry (lvl 1-6)
W pierwszych minutach skup się na last hittowaniu. Farma jest ważniejsza niż wymiana ciosów czy agresywna gra. Miniony zadają większe obrażenia niż ci się wydaje i nie próbuj zdobyć fraga, chyba, że na Blitzcranku z 400 hp, który nie ma many i został rozłączony z internetem. Czasami możesz zdobyć dużą przewagę nad przeciwnikiem, jeśli jesteś postacią typu Caitlyn, Kog'maw, Ezreal itd. Po zdobyciu 3-4 lvla (zależy jakie umiejętności są ci potrzebne) możesz zacząć odcinać przeciwnika od farmy czy zmusić go do powrotu do bazy. Nic innego, tylko twoje własne doświadczenie nauczy cię, kiedy wyczuć odpowiedni moment. Miej także na uwadze, że każdy bohater jest inny. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że pasywna gra jest zawsze lepsza niż agresywna.
Uwaga: Staraj się poznać swojego przeciwnika przez pierwsze minuty. Zwróć uwagę na jego statystyki (armor/magic resistance, AD) oraz na to jak dobrze idzie mu farmienie. Naciskaj tab aby zobaczyć i porównać twój wynik z jego. Najlepiej robić to między falami minionów. (Wtedy jest po prostu bezpiecznie.) Postaraj się także pamiętać kiedy przeciwnikowi odnowią się summoner’s spelle. Nie musisz odmierzać co do sekundy, ale pamiętanie czy exhaust przeciwnika jest w czasie odnowy, czy nie, robi różnice.
Środek gry (lvl 7-15)
W tej fazie gry ważne jest, abyś złożył swój pierwszy przedmiot (np. Infinity Edge). Dalej powinieneś skupiać się na farmie albo na niszczeniu wież, zależy co wydaję ci się w danym momencie lepszym pomysłem. Miej na oku barona i smoka, a jeśli twój support musi pomóc twojej drużynie, kupuj wardy. Jako AD Carry, twój przeciwnik cały czas będzie próbował cię wyeliminować. A ciągłe pozostawanie na linii i famienie kolejnego przedmiotu jest zawsze najlepszą opcją. Jeśli nie zginiesz w głupi sposób w tej fazie gry, absolutnie nie będziesz niczemu winien (jeżeli oczywiście twoje statystyki nie wyglądają jak 0/7 i masz zabitych 30 minionów). Jak tylko skończysz składać drugi duży przedmiot, zmuś przeciwnika do walki tak szybko jak tylko to możliwe. Tak samo pamiętaj o niszczeniu wież.
Późna faza gry (lvl 16-18)
Ta część gry głównie opiera się na mądrym ustawianiu i poruszaniu się oraz na błyskawicznym refleksie. Chociaż, tak naprawdę, zawsze możesz przegrać z innych powodów. Ale od teraz powinieneś być gotowy do pociągnięcia swojej drużyny do zwycięstwa. Każda rzecz jaką robisz może mieć kluczowe znaczenie, nawet kupowanie przedmiotów takich jak Quicksilver Sash gdy ich potrzebujesz. Zawsze wykorzystuj swój exhaust na przeciwników, którym udało się do ciebie dostać. Nie ma znaczenia, czy jest to Olaf, Kennen czy Nocturne.
W pierwszych minutach skup się na last hittowaniu. Farma jest ważniejsza niż wymiana ciosów czy agresywna gra. Miniony zadają większe obrażenia niż ci się wydaje i nie próbuj zdobyć fraga, chyba, że na Blitzcranku z 400 hp, który nie ma many i został rozłączony z internetem. Czasami możesz zdobyć dużą przewagę nad przeciwnikiem, jeśli jesteś postacią typu Caitlyn, Kog'maw, Ezreal itd. Po zdobyciu 3-4 lvla (zależy jakie umiejętności są ci potrzebne) możesz zacząć odcinać przeciwnika od farmy czy zmusić go do powrotu do bazy. Nic innego, tylko twoje własne doświadczenie nauczy cię, kiedy wyczuć odpowiedni moment. Miej także na uwadze, że każdy bohater jest inny. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że pasywna gra jest zawsze lepsza niż agresywna.
Uwaga: Staraj się poznać swojego przeciwnika przez pierwsze minuty. Zwróć uwagę na jego statystyki (armor/magic resistance, AD) oraz na to jak dobrze idzie mu farmienie. Naciskaj tab aby zobaczyć i porównać twój wynik z jego. Najlepiej robić to między falami minionów. (Wtedy jest po prostu bezpiecznie.) Postaraj się także pamiętać kiedy przeciwnikowi odnowią się summoner’s spelle. Nie musisz odmierzać co do sekundy, ale pamiętanie czy exhaust przeciwnika jest w czasie odnowy, czy nie, robi różnice.
Środek gry (lvl 7-15)
W tej fazie gry ważne jest, abyś złożył swój pierwszy przedmiot (np. Infinity Edge). Dalej powinieneś skupiać się na farmie albo na niszczeniu wież, zależy co wydaję ci się w danym momencie lepszym pomysłem. Miej na oku barona i smoka, a jeśli twój support musi pomóc twojej drużynie, kupuj wardy. Jako AD Carry, twój przeciwnik cały czas będzie próbował cię wyeliminować. A ciągłe pozostawanie na linii i famienie kolejnego przedmiotu jest zawsze najlepszą opcją. Jeśli nie zginiesz w głupi sposób w tej fazie gry, absolutnie nie będziesz niczemu winien (jeżeli oczywiście twoje statystyki nie wyglądają jak 0/7 i masz zabitych 30 minionów). Jak tylko skończysz składać drugi duży przedmiot, zmuś przeciwnika do walki tak szybko jak tylko to możliwe. Tak samo pamiętaj o niszczeniu wież.
Późna faza gry (lvl 16-18)
Ta część gry głównie opiera się na mądrym ustawianiu i poruszaniu się oraz na błyskawicznym refleksie. Chociaż, tak naprawdę, zawsze możesz przegrać z innych powodów. Ale od teraz powinieneś być gotowy do pociągnięcia swojej drużyny do zwycięstwa. Każda rzecz jaką robisz może mieć kluczowe znaczenie, nawet kupowanie przedmiotów takich jak Quicksilver Sash gdy ich potrzebujesz. Zawsze wykorzystuj swój exhaust na przeciwników, którym udało się do ciebie dostać. Nie ma znaczenia, czy jest to Olaf, Kennen czy Nocturne.
Teamfights
Swoje cele powinieneś wybierać w takiej kolejności:
Swoje cele powinieneś wybierać w takiej kolejności:
- AD Carry/przeciwnik, który jest źle ustawiony, odcięty od drużyny/ktokolwiek kto został zaatakowany przez waszego inicjującego tanka.
- AP Carry (ten silniejszy)
- Assassin, AP Carry
- Support
- Tank
To jest kolejność z jaką zaklikujesz prawym przyciskiem myszy przeciwników na śmierć. Jeśli z bezpiecznej pozycji atakujesz AD Carry przeciwnika (co nie zdarza się często…) a on ucieka z zasięgu aby atakować kogoś innego, zacznij atakować AP Carry. Postacie typy AD Carry nie mają często szansy na zadawaniu obrażeń więcej niż jednej osobie w tym samym momencie. Nie znaczy to, że jeżeli tank przeciwnika jest w zasięgu przez większość czasu, jest on jedynym celem do atakowania. Chodzi mi o to, że bohaterowie, którzy zadają największe obrażenia wychylają się tylko na krótką chwilę, podczas której powinieneś wykorzystać cały swój dostępny arsenał do wyeliminowania ich. Dla przykładu, gdy AP Carry przeciwnika przyjdzie aby wywalić swoje combo, zrób wszystko aby zmusić go do odwrotu lub postaraj się go po prostu zabić. Nie trać czasu na gonienie go, aby za wszelką cenę zdobyć fraga, tylko zaatakuj kogoś innego, kto właśnie się pokazał. To może brzmieć skomplikowanie, ale każda zmiana celu następuje bardzo szybko, a czasem przeciwnik ucieka z ilością zdrowia jaką mógłbyś zniwelować do 0 jednym autoatackiem. Pamiętaj także, aby stać tak daleko jak pozwala twój zasięg, nie chcesz być AD Carry (czyli celem priorytetowym), który pozwolił, żeby go złapano i zginął/został zmuszony do odwrotu. Więc, jak łatwo zauważyć, perfekcyjna równowaga między ryzykiem a zyskiem musi być zachowana podczas grania jako AD Carry. Jednakże, jest to znacznie łatwiejsze niż się wydaje.
Pozycjonowanie oraz poruszanie się po lane jako AD Carry.
Pozycjonowanie oraz poruszanie się po lane jako AD Carry.
Uwaga od autora: Wszelkie porady dotyczące pozycjonowania zakładają, że llinia został zwardowany przez supporta i jesteśmy przygotowani na potencjalne ganki.
Większość graczy Ligi chce być postacią, która dziko wymachuje swoim mieczem nad głowami wrogów krzycząc „Demaciaaa!”, rześko szarżując w środek walki. Taki styl gry odciska swe piętno gdy gracz jest zmuszony do udania się na bot lane, gdzie jest zmuszony do współpracy z osobą całkowicie mu nieznaną. Ta właśnie współpraca ma na celu zdominowanie linii i poprowadzenie swoją drużynę do zwycięstwa, którego tak bardzo pożądają. I tutaj napotykamy problem dotyczący większości graczy, którzy grają AD Carry, jak poruszać/ustawiać się na lane, aby usłyszeć słodki głos ''An enemy has been slain!"
Większość graczy Ligi chce być postacią, która dziko wymachuje swoim mieczem nad głowami wrogów krzycząc „Demaciaaa!”, rześko szarżując w środek walki. Taki styl gry odciska swe piętno gdy gracz jest zmuszony do udania się na bot lane, gdzie jest zmuszony do współpracy z osobą całkowicie mu nieznaną. Ta właśnie współpraca ma na celu zdominowanie linii i poprowadzenie swoją drużynę do zwycięstwa, którego tak bardzo pożądają. I tutaj napotykamy problem dotyczący większości graczy, którzy grają AD Carry, jak poruszać/ustawiać się na lane, aby usłyszeć słodki głos ''An enemy has been slain!"
W „bijatykach” (takich jak Sreet Fighter, King of Fighters, Tekken itd.) określano to jako “footsies”. Musisz pozostawać w ciągłym ruchu, zazwyczaj jest to ruch do przodu i do tyłu. Jest to ważne, żeby twój ruch nie był łatwy do przewidzenia i abyś nie był łatwym celem dla przeciwnika. Takie poruszanie się sprawia, że przeciwnik także musi wykazać się refleksem i wyczuć odpowiedni moment aby cię zharrasować. Podchodzenie i wracanie prowokuję twojego przeciwnika, a w efekcie może prowadzić do popełnienia przez niego błędu. Jeśli dobrze opanujesz poruszanie się, może dać ci ono dużo przewagę w fazie Lanningu względem przeciwnika. Jest to ważne nie tylko dla bot lane, ale także dla każdej innej linii, jednak to na linii AD Carry + Support „footsies” odgrywa największą rolę, bo jest to jedyny lane 2v2 i musisz obserwować ruchy dwóch przeciwników.
Jako AD Carry twoim priorytetowym zadaniem jest farma (czyli last-hittowanie). Im więcej minionów uda ci się zabić do mid-game, tym będziesz miał więcej przedmiotów/zadawał większe obrażenia podczas ewentualnych potyczek. Pamiętaj, aby nie tylko uważać na ganki przeciwnego junglera, ale także próbować odcinać wroga od farmy czy doświadczenia. Miej na uwadze, że za każdym razem, gdy robisz ruch, twój przeciwnik zawsze w pewien sposób na niego reaguję i spróbuj wykorzystać to na swoją korzyść.
Podzielmy bot lane na 3 obszary, które możecie zobaczyć na rysunku powyżej. Kiedy pierwszy raz udajesz się na swój lane, będziesz farmił w obszarze B, zanim twój przeciwnik nie zepchnie cię do obszaru A lub C (zależy od tego czy jesteś w drużynie niebieskiej czy fioletowej). Początkujący gracz AD Carry powinien utrzymywać się w obszarze B tak długo jak tylko jest to możliwe. Jeśli AD Carry przeciwnika autoatackuje miniony (zadaję większe obrażenia/próbuję zepchnąć cię pod wieże), ty staraj się wyrównać szanse twoich minionów. Rób wszystko aby utrzymać swój lane w obszarze B, ponieważ to daję ci kontrolę rzeki i twoich przeciwników.
Jeśli sukcesywnie utrzymujesz się w strefie B, czas pomyśleć nad swoją pozycją oraz supporta, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie fraga, czy też innego rodzaju przewagi. Podczas grania na bot lane, mogłeś zauważyć, że możesz kontrolować to co robi twój przeciwnik poprzez przesuwanie postaci w różne miejsca. Dla przykładu, jeśli jesteś w obszarze B, możesz skierować swoją postać na górę swojej fali minionów blisko rzeki, aby zmusić AD Carry przeciwnika do siedzenia bliżej krzaków. Jeżeli twój przeciwnik stwierdzi, że najlepszą drogą do zwycięstwa jest autoatakowanie i zepchnie cię do strefy A lub C, musisz się nauczyć jak ustawić się tak, aby pomóc twojemu junglerowi w zdobyciu fragów.
W tej części poradnika, założymy że zostałeś zepchnięty do obszaru A, zaraz za twoją wieżą w niebieskiej części mapy. Teraz jesteś w sytuacji gdzie nie możesz ani kontrolować krzaków, ani rzeki. Więc co powinieneś zrobić, aby zwiększyć efektywność ganku twojego junglera? Aby uprościć: chcesz zmusić supporta przeciwnika aby wyszedł z krzaków, a AD Carry przeciwnika ustawił się na środku lane. Grając w strefie A twoim celem jest zminimalizowanie otrzymanych obrażeń przez ciebie i twojego supporta, próbującego zmusić przeciwnika do zmienienia pozycji na taką, jaka jest dla was korzystna.
Podczas kontrolowania bot lane, twój support prawdopodobnie ustawi warda w krzakach aby ochronić was przed ewentualnym gankiem i będzie próbował uniemożliwić supportowi przeciwnika zrobienie tego samego. Powinieneś współpracować ze swoim partnerem, próbować przemieścić falę minionów tak aby uniemożliwić supportowi przeciwnika postawienie warda. Jeśli jednak to przeciwnik zepchnie cię pod twoją wieże, a jungler jest gotowy na gank, postaraj się sprowokować go do pozostania w tej strefie. W takiej sytuacji gank ma dużo większe szanse powodzenia. Zapamiętaj aby powstrzymać przeciwnika od ustawienia warda. Jest to niezwykle ważne, ponieważ ward pozwoli wykryć twojego kolegę z drużyny dostatecznie wcześnie, aby przeciwnicy mogli się wycofać.
Pewnie zapytasz „Co, jeśli mój przeciwnik nie porusza się, kiedy ja to robie albo atakuje mnie kiedy zajmę pożądaną pozycję?”. Wtedy musisz postarać się jeszcze bardziej postarać się współpracować z partnerem w fazie laningu. Aby sprawdzić jak twój przeciwnik reaguję, wystarczy ustawić się przez troszkę dłuższy czas na środku twoich minionów i zobaczyć co zrobi. Trzymanie przeciwnika w zasięgu czasami wystarcza aby go odstraszyć. Jeśli ruszysz na czoło swojej fali minionów (co powinno przegonić przeciwników do tyłu) twój support czekający w krzakach powinien pomóc ci trzymać ich na dystans z dala od minionów, co uniemożliwi im farmę.
Teraz, gdy już zaopatrzyłem cię w proste, choć niezwykle efektowne, sztuczki i zagrywki jakie możesz wykorzystać na bot lane, nie bój komunikować się ze swoim supportem. Powiedz mu jaki styl gry masz zamiar obrać, czy zamierzasz grać agresywnie i odcinać wroga od farmy, czy też skupić się na farmie. Poprzez odpowiednie poruszanie się i pozycjonowanie swojego AD Carry, możesz efektownie farmić, prowokować i harrasować przeciwnika. Zastosowanie się do zagrywek opisanych w artykule pomoże ci zdobyć przewagę i wygrać swój lane.
Jeśli sukcesywnie utrzymujesz się w strefie B, czas pomyśleć nad swoją pozycją oraz supporta, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie fraga, czy też innego rodzaju przewagi. Podczas grania na bot lane, mogłeś zauważyć, że możesz kontrolować to co robi twój przeciwnik poprzez przesuwanie postaci w różne miejsca. Dla przykładu, jeśli jesteś w obszarze B, możesz skierować swoją postać na górę swojej fali minionów blisko rzeki, aby zmusić AD Carry przeciwnika do siedzenia bliżej krzaków. Jeżeli twój przeciwnik stwierdzi, że najlepszą drogą do zwycięstwa jest autoatakowanie i zepchnie cię do strefy A lub C, musisz się nauczyć jak ustawić się tak, aby pomóc twojemu junglerowi w zdobyciu fragów.
W tej części poradnika, założymy że zostałeś zepchnięty do obszaru A, zaraz za twoją wieżą w niebieskiej części mapy. Teraz jesteś w sytuacji gdzie nie możesz ani kontrolować krzaków, ani rzeki. Więc co powinieneś zrobić, aby zwiększyć efektywność ganku twojego junglera? Aby uprościć: chcesz zmusić supporta przeciwnika aby wyszedł z krzaków, a AD Carry przeciwnika ustawił się na środku lane. Grając w strefie A twoim celem jest zminimalizowanie otrzymanych obrażeń przez ciebie i twojego supporta, próbującego zmusić przeciwnika do zmienienia pozycji na taką, jaka jest dla was korzystna.
Podczas kontrolowania bot lane, twój support prawdopodobnie ustawi warda w krzakach aby ochronić was przed ewentualnym gankiem i będzie próbował uniemożliwić supportowi przeciwnika zrobienie tego samego. Powinieneś współpracować ze swoim partnerem, próbować przemieścić falę minionów tak aby uniemożliwić supportowi przeciwnika postawienie warda. Jeśli jednak to przeciwnik zepchnie cię pod twoją wieże, a jungler jest gotowy na gank, postaraj się sprowokować go do pozostania w tej strefie. W takiej sytuacji gank ma dużo większe szanse powodzenia. Zapamiętaj aby powstrzymać przeciwnika od ustawienia warda. Jest to niezwykle ważne, ponieważ ward pozwoli wykryć twojego kolegę z drużyny dostatecznie wcześnie, aby przeciwnicy mogli się wycofać.
Pewnie zapytasz „Co, jeśli mój przeciwnik nie porusza się, kiedy ja to robie albo atakuje mnie kiedy zajmę pożądaną pozycję?”. Wtedy musisz postarać się jeszcze bardziej postarać się współpracować z partnerem w fazie laningu. Aby sprawdzić jak twój przeciwnik reaguję, wystarczy ustawić się przez troszkę dłuższy czas na środku twoich minionów i zobaczyć co zrobi. Trzymanie przeciwnika w zasięgu czasami wystarcza aby go odstraszyć. Jeśli ruszysz na czoło swojej fali minionów (co powinno przegonić przeciwników do tyłu) twój support czekający w krzakach powinien pomóc ci trzymać ich na dystans z dala od minionów, co uniemożliwi im farmę.
Teraz, gdy już zaopatrzyłem cię w proste, choć niezwykle efektowne, sztuczki i zagrywki jakie możesz wykorzystać na bot lane, nie bój komunikować się ze swoim supportem. Powiedz mu jaki styl gry masz zamiar obrać, czy zamierzasz grać agresywnie i odcinać wroga od farmy, czy też skupić się na farmie. Poprzez odpowiednie poruszanie się i pozycjonowanie swojego AD Carry, możesz efektownie farmić, prowokować i harrasować przeciwnika. Zastosowanie się do zagrywek opisanych w artykule pomoże ci zdobyć przewagę i wygrać swój lane.
Istotne informacje w poradniku. Naprawdę świetna robota , oby następne poradniki były równie dobre a nawet lepsze . Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńTo czekamy na ap carry ;)
OdpowiedzUsuńPoradnik bardzo dobry, same konkrety. Na +
OdpowiedzUsuńwspanialy poradnik :) taki sam opis przydal by mi sie do AP carry :)
OdpowiedzUsuńJa nie zgodził bym się z jednym punktem - zdjęcie asasyna jest moim zdaniem największym priorytetem. Jeżeli zostawi się np. Talona albo Akali w spokoju, to zdejmie cię w dosłownie chwilę.
OdpowiedzUsuńDobra robota, wszystko przystępnie opisane, przyda się początkującym graczom i nie tylko.
OdpowiedzUsuń